Eén van de vragen die ik vaak krijg van mijn opdrachtgevers, is of ik hen kan helpen hun webteksten SEO-proof (zoekmachinevriendelijk) te maken. Ze hebben een website en soms hebben ze veel content op die website. Zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Maar ze krijgen geen of weinig bezoekers. Als ze hun content googelen, verschijnt deze niet eens op de eerste pagina van de zoekresultaten. Hun website is niet SEO-proof en heeft wat werk nodig.
Wat is een SEO-proof website?
Het SEO-proof maken van een website betekent dat je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Op die manier kunnen de bots van zoekmachines gemakkelijk de content binnen je website vinden. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. En het betekent een zoekmachinevriendelijke website. Je kunt je webcontent optimaliseren, zodat de bots gemakkelijk hun weg naar en in je website kunnen vinden. Hierdoor scoort je website beter en wordt dus hoger in de zoekesultaten getoond.
How can you SEO proof your website?
There are several things you can do to make your text SEO proof:
- Create unique, high-quality content
Creëer originele, informatieve en goed geschreven inhoud die waarde toevoegt voor je lezers. Vermijd plagiaat, overmatig gebruik van zoekwoorden en andere praktijken die je SEO kunnen schaden.
- Use keywords
Identify the keywords die relevant zijn voor je content en gebruik ze op een natuurlijke manier in de hele tekst. Pas op dat je ze niet te veel gebruikt! Dit staat bekend als “keyword stuffing” en kan je SEO zelfs schaden.
- Use headings and subheadings
Use headings and subheadings to organize your content and make it easy to read. This also helps search engines understand the structure of your content. H1 for the page title, H2 for the most important headings, and H3 for less important content.
- Optimaliseer je afbeeldingen
Use descriptive file names for images and include alt tags that describe the image. This helps search engines understand what the images are about. And can also improve accessibility for users who are visually impaired.
- Make sure your website is mobile-friendly
Many people now use their smartphones to browse the web. So it's important to make sure your website is mobile-friendly. Google has a mobile-friendly test waarmee je kunt controleren of je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
- Use internal links
Link naar andere relevante pagina’s op je website binnen je content. Dit helpt gebruikers niet alleen om op je website te navigeren, maar het vertelt zoekmachines ook dat je website overzichtelijk is en een goede informatiearchitectuur heeft. Lees bijvoorbeeld nog meer interessante blog posts on this website.
- Use external links
Linking to other high-quality, relevant websites can also improve your SEO by showing search engines that your website is a valuable resource in its niche.
- Improve page speed
Google houdt rekening met paginasnelheid wanneer het een website rangschikt. Je kunt tools gebruiken zoals GTmetrix, PageSpeed Insights and Google Lighthouse to test your website's page speed. And get suggestions on how to improve it.
When will you see results?
It's also worth noting that SEO is an ongoing process, so it's important to regularly update your content and make sure your website is up-to-date. After you have optimized your content, it may take a while for Google to rank your content. Sometimes it can take up to a year before you see results in your user statistics. Please be patient. If you don't have time to be patient, you can consider Search Engine Advertising (SEA). With SEA you will pay Google to show your website at the top of the search results through advertising.
Need help with SEO proofing your website?
Content Chick can help you with making your website SEO proof. Feel free to Contact me! Or read more aboutwhy you would need a professional copywriter for your website..