Eén van de vragen die ik vaak krijg van mijn opdrachtgevers, is of ik hen kan helpen hun webteksten SEO-proof (zoekmachinevriendelijk) te maken. Ze hebben een website en soms hebben ze veel content op die website. Zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Maar ze krijgen geen of weinig bezoekers. Als ze hun content googelen, verschijnt deze niet eens op de eerste pagina van de zoekresultaten. Hun website is niet SEO-proof en heeft wat werk nodig.
Wat is een SEO-proof website?
Het SEO-proof maken van een website betekent dat je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Op die manier kunnen de bots van zoekmachines gemakkelijk de content binnen je website vinden. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. En het betekent een zoekmachinevriendelijke website. Je kunt je webcontent optimaliseren, zodat de bots gemakkelijk hun weg naar en in je website kunnen vinden. Hierdoor scoort je website beter en wordt dus hoger in de zoekesultaten getoond.
Hoe kun je je website SEO-proof maken?
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je tekst zoekmachinevriendelijk te maken:
- Creëer unieke inhoud van hoge kwaliteit
Creëer originele, informatieve en goed geschreven inhoud die waarde toevoegt voor je lezers. Vermijd plagiaat, overmatig gebruik van zoekwoorden en andere praktijken die je SEO kunnen schaden.
- Gebruik trefwoorden
Bepaal de zoekwoorden die relevant zijn voor je content en gebruik ze op een natuurlijke manier in de hele tekst. Pas op dat je ze niet te veel gebruikt! Dit staat bekend als “keyword stuffing” en kan je SEO zelfs schaden.
- Gebruik koppen en tussenkoppen
Gebruik koppen en tussenkoppen om je webteksten te ordenen en deze gemakkelijk leesbaar te maken. Dit helpt zoekmachines ook om de structuur van je content te begrijpen. H1 voor de paginatitel, H2 voor de belangrijkste tussenkoppen en H3 voor minder belangrijke kopjes.
- Optimaliseer je afbeeldingen
Gebruik beschrijvende bestandsnamen voor afbeeldingen en neem alt-tags op die de afbeelding beschrijven. Dit helpt zoekmachines te begrijpen waar de afbeeldingen over gaan. En ook verbetert het de toegankelijkheid voor gebruikers met een visuele beperking.
- Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is
Tegenwoordig gebruiken veel mensen hun smartphone om op internet te surfen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is. Google heeft een mobielvriendelijke test waarmee je kunt controleren of je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
- Gebruik interne links
Link naar andere relevante pagina’s op je website binnen je content. Dit helpt gebruikers niet alleen om op je website te navigeren, maar het vertelt zoekmachines ook dat je website overzichtelijk is en een goede informatiearchitectuur heeft. Lees bijvoorbeeld nog meer interessante blogartikelen op deze website.
- Gebruik externe links
Linken naar andere hoogwaardige, relevante websites kan ook je SEO verbeteren, door zoekmachines te laten zien dat je website een waardevolle hulpbron is in zijn niche.
- Verbeter de paginasnelheid
Google houdt rekening met paginasnelheid wanneer het een website rangschikt. Je kunt tools gebruiken zoals GTmetrix, PageSpeed Insights en Google Lighthouse om de paginasnelheid van je website te testen. En krijg suggesties om het te verbeteren.
Wanneer zie je resultaat?
Het is goed te weten dat SEO een continu proces is. Dus het is belangrijk om je content regelmatig bij te werken en ervoor te zorgen dat je website up-to-date is. Nadat je je content hebt geoptimaliseerd, kan het even duren voordat Google je inhoud opnieuw rangschikt. Soms kan het wel een jaar duren voordat je resultaat ziet in je bezoekcijfers. Wees geduldig. Als je geen tijd hebt om geduldig te zijn, kun je Search Engine Advertising (SEA) overwegen. Hierbij betaal je Google om via advertenties een plek bovenin de zoekresultaten te krijgen.
Hulp nodig bij het SEO-proofen van je website?
Contentchick.nl kan je helpen met het SEO-proof maken van je website. Neem vrijblijvend contact met me op! Of lees meer over waarom je een professionele tekstschrijver kunt gebruiken voor je website.